Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Friday, May 25, 2012

Like a boss driving on the road!

Salam 1 Malaysia!
*Malaysia Boleh!*

Kesian korg tunggu post terkini blog aku kan? *perasan lebih* Al-maklumlah, dalam minggu ini sibuk memanjang tetang persediaan ke UiTM. Eh, korg tak tahu lagikan aku boleh UiTM mana? *Yg dah tahu, silent* Insya-Allah, setelah selesai segala urusan ini, aku akan ceritakan bait2 dari 8 Mei hinggalah ke hari yg aku update. Setelah lama tak polish blog ini, akhirnya aku segera mengkilatkannya lagi. *Ayat terbaru utk ganti karat*

Panjang pulak mukadimah aku kan? Straight to the point. Aku nk cerita tentang, BiTARA Kelas D! Korg tahu tak apa itu BiTARA? Kelas D? OKey, ini khas utk yg tak tahu terutamanya @iamazimghazali. BiTARA ini adalah kelas memandu yg paling famous di Kuala Terengganu. Kat Kawasan KT ni ada 3 Institut Memandu iaitu, BITARA, Ganda dan PSM. Aku prefer BiTARA sbb tak jauh mana dari rumah aku berbanding Ganda di daerah Marang dan PSM di Stadium Gong Badak. Kelas D ini adalah utk lesen kereta.

Selepas SPM, Bonda suruh aku daftar utk buat lesen kereta. Aku menolak. Alasannya? Nak pergi PLKN sudah. Tak sempat punya. Takut2 lesen mampus pulak. *Padahal takut bawak kereta* Aku daftar lesen memandu bukan dengan BITARA tetapi Sekolah Memandu IMANAT. Semua keluarga sebelah #Bonda dan my sibling daftar situ kecuali my 2nd bro, #BroSyam. Dia selalu sgt ikut cakap kawan dia. Sbb tu dia pergi kat PSM.

-IKLAN-


Mahu belajar kereta dan motor dengan mudah? Tak nak beratur panjang dan menunggu lama test JPJ?
Kami ada jawapannya! Utk daerah Kuala Terengganu, anda boleh mendaftar di Sekolah Memandu IMANAT yg berpangkalan di Sekolah Memandu BITARA. Hanya hubungi:

Puan Norizan Ngah: 013-9237833
Encik Zainuddin Awang: 019-9833833
-IKLAN TAMAT-

Lepas PLKN, barulah aku terhegeh2 nk buat lesen. Sedangkan kwn2 aku lain siap main Fast and Furious dah. *Impak Maksima pun boleh* Dah janji dgn Bonda, nk buat selepas amik Result. 4 April, aku hadiri kursus Kelas D. Nyata jelas nampak budak2 PLKN ramai. Schoolmate aku, @syazatty pun ada! Kelas tu camne? BOSAN nk mampus! Harap aku buat muka dengar ceramah.

Keesokan hari spls dgr ceramah, cikgu IMANAT, Kak Nor telefon aku suruh datang. Tengahari pulak tu! From 12.30pm till 3.30pm! First time driving, dgn cikgu BITARA dulu. Peluh aku bwk kereta. Dia ajar pasal gear. Pastu pusing2 satu BITARA.Byk gak dia komplain. Kata itu tak betul, ini tak betul. Padahal dia tak nak ajar aku. Biarkan lah.

Selepas itu, tibalah cikgu IMANAT, Kak Nor dan Abg Din yg ajarkan. First, Abg Din ajar aku pasal penggunaan gear. *Pergh! Best gila siot dia ajar* Tak stress mcm cikgu BITARA. Pastu pusing2 satu BITARA lagi! *Puas berapa lap aku pusing kelmarin + hri itu* Hari2 berikutnya, aku belajar cara parking dan Jalan mati serta bukit. Jalan A,B dan C.

Lepas selesai 7 Jam bwk kereta, QTI time! *QTI=Pra Ujian JPJ* Ini kena dengan cikgu BITARA. First dia suruh buat bukit + Parking + Jalan Mati 2 kali. Then, tiba di jalan. Aku pilih jalan C. *Tak terfikir pun ttg jalan ni, just sebut* Aku pun stress gak sbb terpilih jalan C, lurus takde hal tapi byk traffic light! Just relax sudahlah. Time nak balik ke BITARA, terkejut aku dan cikgu tu sbb time lalu jln tu tadi takde pun accident. Teruk gak tuh. Then sampai, aku ditolak 3 markah. Sbb mati tengah jalan, jarak dgn kereta depan jauh. Stress gak. Then Kak Nor bgtau mungkin boleh amik JPJ 7 Mei ini. Terkejut aku! Cepat bebenar! Kak Nor suruh telefon 3 Mei.

3 Mei, aku telefon Kak Nor. Kak Nor kata aku kena 21 Mei ini. Telefon dia balik kalau ada surat tawaran belajar. 7 Mei, result UPU keluar. AKu boleh pergi UiTM 2 Jun ni. So, keesokannya aku rushing pergi ke BITARA *Like a Running Man* Kak Nor bgtau kena pergi pejabat JPJ. *K Fine* Sampai sana pergi kaunter pertanyaan. Kata nk buat pertukaran tarikh test JPJ. Pok guard yg jaga kaunter tu kata kena buat surat. WTH! Dia suruh aku balik pulak tu! Aku pun turun dgn kekecewaan. Telefon Bonda suruh bgtau my auntie supaya adjust kan org dlm pejabat tu. Then, green light dpt buat surat situ. Masuk bilik Penolong Pegarah JPJ! Bg surat dan surat tawaran. Dia kata 'K' boleh buat 14 Mei ini. *Nasib baik aku tak balas K for Pottasium ke?*

13 Mei, aku terpaksa pergi latihan sekali lagi. Dengan cikgu BITARA lagi! DAMN! Malas nk cerita ttg kerenah cikgu BITARA ni. *silent*

14 Mei. Aku pergi BITARA awal pagi dek kerana @NaimMad ajak aku breakfast dulu. @NaimMad amik lesen B2 aka Motorsikal. Dia ingatkan dia kena pukul 8 pagi, padahal 10 pagi! Then kitaorg pergi breakfast. Sampai tgk dah ramai org. Turn aku pun pukul 10 am. Lambat lagi. Duduk. Lepak. Monolog. Diam. *Skip story*

Nombor aku dipanggil utk ujian memandu A iaitu Bukit, Penjuru 3 dan Jalan Mati. Aku terus pergi dan naik bukit. Aku tak puas hati, turun. Buat skali lagi. Angkat Tangan. JPJ lambai suruh gerak. Pass! Time utk turun bukit aku amat lemah! Tekan minyak byk kali! Then naikkan clush. Buang handbreak. TURUN! Angkat handbreak balik! JPJ tengok aku dan lambai sekali lagi. Baca bismillah balik. Gerak naik bukit, slow gila babi! Then alhamdulillah dpt turun. Sementara tunggu deretan kereta kancil buat Penjuru 3, aku amat stress gila dlm kereta. Aku kata, mungkin dah tak lulus, dah tak lulus. Sabar jelah! Penjuru 3 dan Jalan Mati beres dengan hati penuh kecewa. Pergi amik result dekat pondok Penjuru 3. ALHAMDULILLAH! LULUS! Keraingan dan tawaku.

Tunggu test Bahagian B pulak iaitu atas jalan. Aku boleh dgn Tester Wanita. Masuk, bagi salam. Buat 5 perkara. Betulkan tempat duduk. Betulkan semua cermin lihat. Pakai tali pinggang keselamatan. Pastikan gear bebas dan start enjin. Wiper dan signal. Dek kerana gugup dgn tester ni, aku tak buat yg Wiper dan signal. Terus tanya nak pergi jalan mana? Sblm tu, masa aku nk buka tingkap kat tester tu, aku tanya "boleh saya check cermin sebelah cik?" Ayat itu dan Bagi salam tadi adalah tips oleh @Azim_Ramlan94 yg aku amalkan.

Tester tu kata jalan B. Terus gerak. Gerak sampai part u-turn. Mmg aku berhenti lama gila. Sebbnya byk kereta lalu lalang time tu! Pesanan Abg Din, biar lambat pun, asal senang nk u-turn. Lepas aku boleh u-turn, tester itu bleber dialek kelantan. Aku buat2 dengar. Sampai separuh jalan B, dia komplain pasal posisi tangan. Aku buat posisi 10-2. Pastu dia bgtau 9-3. WTH! Dlm hati aku kata. Buat jerlah. Masa perjlnan tu aku terpikir gak, mungkin dia saja mau test aku kot. Biarkanlah. Aku kembali tangan ke posisi 10-2. Sampai sudah BITARA! Aku dapat 17/20! 3 kesalan iaitu tak buat wiper dan signal. Bagi signal lambat dan pengunaan gear yg sesuai dgn kelajuan. ALHAMDULILLAH! LULUS walaupun atas tong saja.

Keesokan harinya, aku dilantik menjadi PA @NaimMad utk temani dia buat pelbagai urusan. 4.30pm baru habis dan aku masih belum buat lagi lesen D aku. Aku cepat2 lari mcm Running Man dgn motor pergi JPJ. Sampai sana. Ambil nombor, isi borang. Pergi kaunter. Buat kad. Bayaran RM30 jew! Bwk duit bukan main byk sbb kwn aku kena RM60 lebih!

Selepas dapat lesen, aku cuba bawak kereta Waja ditemani Bonda. Now, Bonda as JPJ Rumah. Aku dah fasih guna auto car. Lepas ni, pasti dah lupa manual. -_-'

1 comment:

Unknown said...

weh ! UiTM dungun jugak ke ? selamat dtg bro..belajar elok ya..ada masa kalau jumpa aku tegur la..atau aku tegur kau ke ..haha..aku part 3 ..salam kenal :)