Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Tuesday, March 27, 2012

Moden tapi kolot

Salam semua!

Trend terkini semakin berleluasa. Biasalah peredaran zaman. Aku diusia remaja juga mahukan perubahan. Post kali ini aku hanya menceritakan sebahagian golongan yg moden tapi kolot. Aku nak cerita kisah Fixie dalam hidup aku!

Fixie adalah sejenis basikal yang sekrang ini di jadikan alasan untuk 'bersenam' oleh para remaja. Bersenam? Jolow? (Betul ke?) Cuba anda lihat, basikal fixie, tuan punya berpakaian seperti hang out bersama rakan such as seluar jeans, t-shirt, baju adik dll. Adakah itu senaman?


First time aku jumpa fixie ni semasa #Bonda amik aku dari tuition atas Kasut You. Masa tu lalulah dekat Pantai Batu Burok. Pada masa tu, xramai lagi naik basikal Fixie. Back to story, lalu kat situ then ada satu kelompok berfixie ni berbasikal di tengah jalan. Biasa lagi. Lama kelamaan, aku nampak mereka mcm watlek watcool atas jalan tanpa hirau kereta di belakang. Dahlah menghalang kenderaan. Jalan tu dahlah satu line utk arah berbeza sahaj. Malu nak berfixie dlm satu barisan mcm Le Tour De Langkawi. "Ma, hon saje!" Aku menerkam. "Jangan! Dok tahu sape diaorg tuh, dok nyaknye kan kalu dia ngamoks" #Bonda membalas. Lama kelamaan, #Bonda hon jugak!

Sejak peristiwa itu aku membenci Fixie. Kebencian aku terhadap fixie diluahkan di Facebook berdasarkan 'Like' di Page Anti Fixie. Aku relaks ajelah pasal tu.

Hari berganti hari, then tersebarlah kat sekolah pasal Fixie. Tup tup tertubuhlah Kelab Fixie SMKDRI. Aku memang dah benci lama fixie, tp aku just sembunyi kebencian aku. Lama-kelamaan, ramai yg tahu aku benci fixie berdasarkan Page Anti Fixie.

Semejak drpd itu, junior dan rakan sebaya ku sering bertanya kpd aku, "Bakpe mu benci fixie?" Aku hanya diam. Aku tahu, kalau aku bg jawapan, mereka akan membidas dgn alasan 'senaman'. Kadang2 bila mereka tanya berulang2 kali soalan sama, aku dgn marahnya menjawab "HAK AKU!" Mereka masih tak puas hati, aku just lari drpd mereka. Dlm situasi itu, aku xnk tekankan diriku dgn masalah yg begitu nipis sbb exam dah nak dekat masa tu.

Ada juga yg membidas menggunakan agama. Aku just senyap, silent and off. Bagi mereka, fixie tu adalah perfect. Ingat! Setiap benda di dalam dunia, ada org suka dan ada org xsuka!

Korg tau tak sbb ape tetibe aku post pasal fixie? Sbb tadi aku jumpa 3 rider fixie ni. Lampu isyarat still merah tapi, dyeorg main redah aje! Aku taulah, basikal pun ada hak atas jalan raya. Tapi bila kau dah ada atas jalan raya, tiada keistimewaan bagi kau! Kau kena ikut segala papan isyarta, lampu isyarat dll. Kerana itulah hak sebagai pengguna jalan raya. Nanti pasti ada berita pasal kemalangan melibatkan fixie yg cuai. Tapi bila si basikal fixie itu yg cuai, kenderaan yg melanggarnya akan dipersalahkan!

So dalam hal ni, aku harap siapa yg rider fixie tu, sedarlah dan berusaha utk memperbaiki sikap rider2 fixie yg memberi alasan 'senaman'! Aku mintak maaf kalau sesiapa yg terasa!

No comments: