Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Tuesday, March 27, 2012

Tradisional vs Moden

Salam semua!

Korg tgk xagi short film 'My Generasi'? Tak tengok lagi? Rugi tau. Ketinggalan zaman lah kau ni! Fine, aku bagi kau masa tgk video kat bawah ni!



Pasti korg terharu gile tgk video ni terutama golongan aku dan tua drpd aku kan? Sbb imbau kembali zaman sekolah rendah. Memang lawak kalau diingat balik.

Tapi memang true story about this video. Zaman kita dulu memang suka menunjuk-nunjukkan.Tapi bila time zaman Facebook bermula di awal 2009, budak2 sekolah rendah skrg ni dah tak peka akan satu yang berharga semasa zaman aku dahulu.Selepas selesai scene zaman budak sekolah rendah dgn adegan facebook bercinta, ada soalan, "What Was Your Generation Like?" Dan scene lepas tu tunjuk pelbagai permainan di sekolah rendah zaman dulu. Aku pun teringatlah jugak kisah zaman dahulu. Nak ketawa ada.

Mana tak ketawanya, main berlari-lari kat koridor telanggar perempuan. Langgar tu dikira takpe lagi, ni terkucup! Masya-Allah. Aku pun dah tak ingat mana peristiwa tu....

Aku ni dikira zaman pertengahan sbb aku menjelajah kedua-dua zaman. Di mana zaman sekolah rendah masih dengan permainan bdk2. Sekolah menengah di alam laman sosial.

Semasa aku di PLKN, Alhamdulillah masih ada yg mengekalkan tradisi lama. Kebykkan yg kekalkan tradisi lama ialah Kelantan. Aku tengok berdasarkan cara mereka berdikir barat. Tidak dinafikan lagi. Kami org Terengganu tiada benda utk diwarisi.

Aku masih ingat semasa Malam Program Penghayatan Sastera dan Budaya. Kompeni Charlie iaitu kompeni aku mendapat Persembahan Terbaik. Terdapat 2 jenis Puisi dalam alam Melayu iaitu Puisi Tradisional dan Puisi Moden. Kompeni aku boleh Puisi Tradisional dlm bentuk seloka. Seloka hanya menyanyi dan Puisi Moden bertemakan Patriotik. Aku salah seorg pendeklamator sajak. Ketiga-tiga kompeni lain mendendangkan Puisi Tradisional mereka dengan irama gitar moden, manakala kami mendendangkan dengan alat muzik rebena ibu, rebana anak, gong dan alat2 muzik berdikir. Manakala Puisi moden didendangkan dalam muzik sedia ada. Alhamdulillah kompeni aku boleh Persembahan Terbaik.

Kompeni Charlie/ Kump Angkatan Fisabilillah diumumkan Persembahan Terbaik PPSB.

Dalam Majlis Refleksi dan Penutup Program Intergrasi, satu kelas telah membuat persembahan dikir barat dengan dendangan lagu 'Delima Melayu' yang di ubah menjadi 'Delima Remaja'. Di akhir persembahan #Ibrahim selaku Tok Juara menyeru agar kita mengekalkan tradisi lama.

Aku pun rasa, kita masih perlu mengekalakn perkara2 tradisional walaupun ramai angap lapuk ditelan zaman. Cuba kita fikir, knp kita tidak pernah menyatakan itu kpd remaja Kelantan? Dan knp remaja Kelantan boleh mengekalkan Dikir Barat mereka walaupun dah lapuk ditelan zaman? Fikir-fikirkanlah....

No comments: