Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Monday, April 23, 2012

Deklamator Tiga Bersama

Salam semua!

"Asal kau naik pentas aja, mesti bersajak! Naik pentas, bersajak! Naik pentas, bersajak!"

Itulah ayat kawan aku utk sindir aku. Aku just watlek watcool. K FINE. Kali ni aku cerita pasal mcm mana ayat itu timbul. Dua kali aku naik pentas untk bersajak dan satu kali utk penerangan tapi aku baca cara sajak.

Kompeni Charlie di Malam Program Pengahayatan Sastera dan Budaya
First time aku naik pentas, masa Malam Program Penghayatan Sastera dan Budaya. Aku menjadi deklamator bersama #Ibrahim dan #Izah. Sbnrnya aku bercadang ingin berdeklamator bersama #Izriq sebab dia pakar sikit dlm sajak. Tapi apakan daya, dia as ketua kompeni kena duduk dalam urusetia. Dia juga mewakili kumpulan urusetia untuk berdeklamator sendirian.

Setiap kompeni harus menghantar sorg untuk berdeklamator sendirian di atas pentas. Dan setiap kompeni mesti mempersembahkan Puisi Tradisional dan lakonan, Sajak dan lakonan dan berkoir. Kompeni aku mmg teruk masa hari latihan! Tanyalah sume ahli kompeni aku, mmg bingit kelas sampaikan cikgu ada berkata, "Kalau kompeni awak mcm ni, kalah lah kita nanti." Aku bersama #Ibrahim dan #Izah bersajak tajuk 'Titisan Darah Dibumi Bertuah'. Kami bergilir-gilir bersajak. Bermula dengan aku, #Izah dan #Ibrahim.

Titisan Darah Dibumi Bertuah
A. Samad Said

Moyang kami yang papa mesra berbudi bahasa,
Mati terantai kakinya, tercelik hampa matanya,
Tanah pusaka raya indah subur merata,
Untuk kita warisnya - penyambung cerita derita.

Untaian masa bertunda memucat warna muka,
Ulangan cahaya bahagia menjelma tiada ke gua,
Kami masih berbahasa, kami masih berbudi juga,
Sedang tangan raksasa mencekik bengis mangsanya.

Dalam tanam hak kami berkembang puspa wangi,
Aneka ragam jenisnya menghiasi persada bunda,
Biar bersatu segalanya erat berpadu sejiwa,
Biar semerbak baunya mengharumi seluruh dunia.

Kami berbudi bahasa penuh ikhlas didada,
Tiada rela berjela cerita neraka selaksa,
Kami berbudi bahasa mesra hati asasnya,
Siapa sahaja derhaka, kami ancam nyawanya!

Dalam taman hak kami berkembang puspa yang wangi,
Segar sihatlah puspa jernih tenang warnanya,
Dalam taman hak kami berkembang puspa yang suci,
Rumput liar bernoda kami ragut akarnya!

Moyang kami yang papa mati terantai kakinya,
Kami, titisan rantainya, pelebur cengkaman rantainya,
Moyang kami yang mesra tercelik hampa matanya,
Kami, titisan rantainya, pencurah bahagia ke matanya.


Alhamdulillah, Kompeni kami memenangi Persembahan Terbaik! Sejak daripada itu, ada juga menyindir aku dengan ayat terakhir dalam sajak itu. "Kami ancam nyawanya." Sbb apa? Sebab aku meninggikan suara ketika itu. Nak gelak gak rasanya.

Sblm Malam Simfoni Memori, aku saja bergurau dgn #Izriq, "Jom kita masuk bersajak malam terakhir? Mu, aku, Nayen?" Dia terus menjawab, "Aku xnak masuk apa2 dah. Aku xnak naik pentas dah. Serik dah." "Aku gurau saja tadi," aku kata.

Aku dan #Izriq

3 hari sblm MSM, #Izriq ajak aku masuk bersajak dgn #Nayen sekali. AKu terkejut! Aku kata, aku bergurau saja. Pastu dia kata, ada org dah tempah satu slot utk dia. So, aku and #Nayen on jelah. 2 hari sblm itu, kami practice bersajak. Kami dah bercadang yanag aku pakai full loreng, #Izriq baju PT dan #Nayen baju kelas. Ini sajaknya:

Disini
Rekaan: Teruna Sepi (#Izriq)
Pendeklamator: Deklamator 3 Bersama (#Nayen, #Syahin, #Izriq)
Disini,
Bermula disiplin diri,
Teratur bilik rapi,
Selimut dilipat tepi.

Disini,
Ku kenal erti kehidupan,
Ku temui budaya keilmuan,
Ku gengam erat persahabatan.
Disini,
Mandi di dinihari
Santap bersama hidangan pagi
Umpama sebuah keluarga sejati
Disini,
Karater diri diasahkan,
Komunikasi bersama di latihkan,
Kekuatan fizikal diperkuatkan,
Semangat patriotik diperkukuhkan,
Perpaduan jitu diharapkan.

Disini,
Disaksi mataku,
Tembakkan bertalu-talu,
Rifel di sandar bahu,
Bukit merbau dan peluru.

Disini,
Senyum cikgu terakam gurau rakan di ingatan,
Mesra kata diucapkan,
Manis ikatan dirasakan,

Disini,
Kita tanam cinta Negara,
Kita tanam cinta Saudara,
Kita tanam cinta Bersama,
Ayuh pertahan daulat Malaysia,
Bersama di bumi Merdeka.

Disini,
Di Universiti Kehidupan ini,
Pertama bersua kita akhirnya terpisah jua,
Memori ini usah dilupa,
Pahat hati kekal ku pinta.

 Wow! First time aku mengajar orang bersajak! Semasa kemuncak Modul Kenegaraan, #Nayen menyuruh aku mengajarnya bersajak. Susah gak nak ajar. Ingat ke senang ke? Aku dahlah kena analisis balik mcm mana aku bersajak. Selama ini aku bersajak berdasarkan pandangan dan cikgu aku ajar sikit2 aje.

Meet #Nayen, Straight A's Student
 Itulah kisah aku as deklamator di PLKN.....


No comments: