Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Monday, April 2, 2012

Gurauan membawa padah

Salam semua!

Sejak kebelakangan ni, aku asyik buntu aje nk cite ape kat blog ni. Isu-isu semasa aku ketepikan dulu sebab masih belum hangat bagi aku katakan. So, tadi aku ade bukalah blog Dabir Remaja. Aku check segala peristiwa aku dari pengakhiran post sehingga the first post! Memang nak nangis adalah kenang byk perkara.

Aku akan kongsikan kisah ini kepada korg. Kisah di mana berlaku di sekolah melibatkan isu perkauman.

Kes tu berlaku pada 2006 masa tu darjah 6. Senior Year kat sekolah rendah. Darjah 6 ada byk peristiwa pahit aku di sana. Buat masa sekarang, aku xnk cite lagi. Fokus pada cerita tadi.

Sekolah aku ni special sikit. Sekolah tengah bandar dan menjadi tumpuan umum. Jadi, 3 kaum yg bersekolah disitu. Tapi mejoritinya Melayu. Jadi pentadbiran sekolah tu sediakan hanya 2 kelas untuk kelas campuran atau kelas perpaduan. Kelas perpaduan dalam ranking pertama ialah Rasional. Kelas ni kelas elite untuk semua kaum. Manakala kelas perpaduan no-2 ialah Inovatif. Kelas ini merupakan kelas tengah diantara Golongan Pertengahan dan Belakang.

Aku belajar di kelas 6 Inovatif dan aku dipangkatkan sebagai Ketua Kelas. Pelbagai kerenah berlaku. Yang pasti ada mereka berpuak. Golongan Melayu tidak berapa gaul sgt dgn India dan Cina. Kadang-kadang aja. Mereka lebih tertumpu untuk berkomunikasi dalam bahasa mereka terutama gadis India. Mereka memang bertuah kerana senang untuk meniru. Sebabnya, mereka komunikasi antara satu sama lain. Benci aku!

Kembali kepada kes tadi, masa rehat, ada satu kelompok yang terdiri drpd golongan Cina dan India selalu makan bersama. Kadang-kadang mereka makan di pondok. Kadang2 mereka makan di belakang bangunan. Memang ceria tengok mereka.

Rehat berlalu 10 minit. Tiba-tiba, seorang lelaki India yang kuberi nama #Kumar (Bukan nama sebenar) bising dari tangga lagi. Disebabkan kelas 6 Rasional dibawah, dia terpaksa naik tangga ke tingkat atas untuk ke kelas aku. Dia terus menuju ke kelas aku.

"Woi! Que (Bukan nama sebenar), kau bagi apa aku makan tadi?" #Kumar tanya #Que, seorang Cina yang muka selamber sokmo. "Mana ada apa-apa," #Que jwb dgn selamber. #Kumar hampir hendak bergaduh dengan #Que. Tapi #Que menunjukkan respon postive dengan berlagak utk berlawan dgnnya.

"Kau bagi aku makan DAGING ke, ha?" #Kumar naik angin. "Ya, kenapa?" #Que jawab dgn relaks aja. "Kau tahukan lembu tu Tuhan aku? Kenapa kau bagi aku?!"

Aku as ketua kelas masa tu mencelah, "Woi, apa ni?!" #Kumar masih marah. "Kumar, apa kata kau balik kelas kau dulu." #Kumar berlalu pergi.

Aku masih terpinga-pinga tentang kejadian tu. Aku tanya kawan aku yang tahu dan mereka bagitau yg #Que telah beri #Kumar makan daging lembu. Orang India dilarang memakan daging lembu kerana mereka percaya bahawa lembu itu adalah Tuhan mereka. Kemungkinan si #Que ni saja nak bergurau dengan #Kumar agaknya. Tak sangka pula #Kumar ini taat juga pada agama Hindunya itu.

Keesokkan harinya, aku tanya lagi kepada rakan aku apa kesannya. Rakan akumenjawab dia tidak lagi dibenarkan masuk ke kuil. Kesian. Dan sekarang aku tak tahu kemana kedua dua ni menghilang. Harap2 kisah tu telah luput dan mereka berbaik.


Moral of the story is Integrasi. Kita as rakayat Malaysia perlu menghormati agama lain. Di PLKN sendiri terdapat satu modul iaitu Integrasi. Dalm modul tu terbahagi 3 sub modul iaitu, Kebudayaan, Keagamaan dan perana lelaki/wanita. Fokus post ini ialah Kebudayaan dan Keagamaan. Masyarakat Melayu perlu menghormati masyarakat lain dengan mengetahui kebudayaan mereka. Dlam kelas ni jugak kami belajar mengenai agama-agama yg terdpt di Malaysia. Bila kita tahu tentang sesuatu agama itu, maka kita boleh menghormati agama itu dan terus mewujudkan perpaduan! 1 MALAYSIA!

No comments: