Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Saturday, April 21, 2012

Kalau tak sedia ucap Syahadah

New Update! 21 April 2012, 6:06am

Salam guys!

Tetibe pepagi buta camni aku tergerak nak berblogging.

Tadi aku ada termengelamun sekejap. Korg tahu tak apa yg aku mengelamunkan? Nanti aku cerita. Sblm tu aku akan bermukadimahkan tajuk post kali ini. Aku buang tebiat tulis entry kali ini.

Couple? Ramai remaja mmg terjebak dgn dunia ini. Ada yg kata haram dan ada yang buat fatwa sendiri adalah halal. Jadi mana satu yg perlu betul. Kalau haram, kenapa ramai yg duk sibuk mengcouplekan diri mereka sdgkan mereka tahu itu haram. Dan knp yg couple ini selalu sgt post2kan jiwang dan ada juga yg post Islamik sket. Pelik kan dunia sekrng?

Hiburkan lagu yg penuh nasihat ini

Sketsa Apa Nak Jadi dibarisi pelakon lelaki belako!
Bagi korg, couple hanyalah satu perkara biasa. Couple just nk lebih rapat dgn perasaan dan gender lainan jantina. Couple just ingin kikis duit pasangan. Couple just nak balas dendam. Couple utk lari dari masalah konflik family. Tu adalah contoh senarai knp mereka nk couple. Korg tahu tak, dalam setiap perhubungan mesti xnk gaduh kan. So, knp ramai yg break up? Perselisihan faham? Main kayu 3? Tahu tujuan couple? Buta Cinta? So many on lah!

Before aku lebih lanjut ke cerita mengelamun, aku akan cerita kisah di UOL. Couple mmg byk kat sana. Tapi berbatas. Mcm post aku cerita dlm Taman Syurga tu. Kat UOL kita org buatlah persembahan yg lawak lagi bermakna. Persembahan lagu KalauBerpancaran dan Apa Nak Jadi.


Kalau Berpacaran ni idea cikgu. Cikgu kumpul pelatih yg nak join utk sketsa ini. Setiap bait2 lagu ada babak. Yang tak tahan lelaki jadi perempuan.Pastu kat atas pentas duk mengatal dgn lelaki. Mmg memberi makna lah. Dengan ada pelakon menjadi setan, parents, barg meminang,ustz.Gelak habis masa Datuk KP datang! Utk sketsa Apa Nak Jadi nyanyian lagu Tan Sri SM Salim tu, AJK Imam Wira yg uruskan. Dia kumpul lelaki yg akan pegang watak perempuan! Memang cun meletop! Datuk KP pon xsangke yg sume tu AJK Surau yg jd pompuan!

Mmg xdisagka, couple itu byk maksiat dan cinta itu buta. Bila dah selesai persembahan, ada pulak yg komplain, lelaki tidak boleh berpewatakan wanita. Imam Muda Trg menjawab, ia sabagai satu metadologi dakwah bgi menyedarkan kita. Mmg betul, bila kita gelak, kita akan kekal ingat bahawa itu haram. Betul x?


Si Lelaki, Si Perempuan (Lelaki) dan Syaitan dlm sketsa Kalau Berpacaran

But skrg aku nk cerita pasal aku mengelamun tadi. Tadi aku teringat dgn Cikgu PLKN aku. Masa tu kelas PKRS, Pendidikan Kesihatan, Reproduktif dan Sosial. Dalam kelas ini, kitaorg blajar pasal keluarga, seksualiti, pergaulan, gender dll. Dia pernah cerita satu kisah hidupnya. Kisahnya begini
Saya dulu couple jugak. Tapi saya berbatas. Awak sume nk tahu knp saya couple dgn lelaki masa sekolah menengah? Saya couple dgn dia sbb nak melahirkan pesaingan yg sihat. Saya dan dia dulu best student. Jadi kami bercouple utk bersaing markah exam. Selain itu, saya juga couple dgn dia utk buktikan bahawa saya boleh mengatasi lelaki dan saya boleh buktikan bahawa perempuan juga boleh. Jangan nak perjuangkan gender lelaki tau! Gender adalah sterotaip sahaja!

Cerita tu aku ade ubah2 lah sikit. Dah lupa doe kisahnya. Tapi mmg mcm tulah ceritanya. Just short story sahaja. Tapi memberi kesan yg mendalam. Kaedah couple inilah yang patut kita amalkan. Dia berjaya,kita pun berjaya. Yang pasti, pasang niat dan matlamat dgn betul. Insya-Allah akan berjaya punyalah!

Jadi, boleh amik iktibar ya! Jgn couple utk berkongsi hati, berkogsi kelemahan diri.Kalau korg berkongsi kelemahan diri, hati korg akan binasa sbb bila dah breakup, pasangan korg boleh bgtau 1dunia ttg kelemahan korg.  Kalau akulah masuk IPT nnt, aku nk buat style mcm ni, try pikat best mahasiswi dlm kuliah, then bersaing dgn dia. Insya-Allah persaingan itu akan sampai ke jinjing pelamin. Beruntunglah kwn aku dpt makan nasi minyak nnt!

Aku xnk cerita panjang lebar, takut melalut entah ke mana! So, apa pendapat korg? Comment tau!

No comments: