Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Friday, April 13, 2012

The journey of Account Student

Salam semua!

Kali ni aku nk cite sepanjang hidup aku bergelar pelajar Prinsip Perakaunan. Korg ingat aku ni dri kelas Perakaunan ke? Tak pe korg bace story aku ni dahulu...

YES! 5A 1B 2C! Result PMR ku....

Penilaian Menengah Rendah 2010

Bahasa Melayu                                A
English                                             C
Mathematics                                    A
Science                                            C
Sejarah                                            A
Pendidikan Islam                              A
Geografi                                           B
Kemahiran Hidup Bersepadu            A

First day school. Selepas rehat, nama ditampal di bahagian kelas. Mencari namaku. 4 al-Khawarizmi. Namaku tertera! OMG! Subjek tambahan kelas ni ialah Sains Sukan, Tassawur Islam dan ICT! WTF! Dahlah geng2 aku sumenye kelas aliran sains. Aku bgtau #Bonda tentang kelas 4 Khawa. #Bonda terus cadangkan aku masuk kelas Prinsip Perakaunan. My eldest brother pon cadang masuk kelas Akaun. So, bermulalah rayuan ku...

Beberapa org telah hantar surat utk tukar kelas. Tapi tidak dilayan. Jumpa face-2-face dgn Pengetua. Aku merayu kat Pengetua yg aku nk masuk kelas Akaun. Pastu dia kata, aku xkn berjaya sbb matapelajaran AddMath. Pastu, aku merayu gak dia yg aku hanya nk amik subjek AddMath. Lagi naik angin dia! So, kitaorg balik dri pejabat dgn tangan kosong.

Prinsip Akaun Assignment using computer
Rakan aku, #SyahmiAmri yg juga seorg atlet sekolah. Dia berhasrat utk tukar sekolah kerana dia tak boleh masuk kelas akaun. Dia berhasrat utk ke SMK Sultan Sulaiman. Dengan kata-kata utk tukar sekolah itu, pada 13 Januari 2010, Pengetua meluluskan dia dan sesiapa sahaja markah atas drpd dia tukar kelas termasuk aku. WAH! Sedap betul! Kerana dia seorg, org lain untung!

Mula-mula belajarlah subjek akaun. K. Fine. Simple. Masuk bab2 seterusnya, Masya-Allah! Sebab aku adalah generasi pertama yg gunakan silibus baru, jadi peninglah sikit blajar tuh! Aku pun dah lupa markah akaun aku time F4. Tapi yg aku ingatnya, mula2 tinggi then merudung then tinggi balik! Boleh kira aku di level B/C lah....

Time F5 memang aku dah agak muak dgn Akaun mula2. Kalau taip2 kali exam aku pasti boleh C dlm Akaun. Tibe mase Middle Exam, aku boleh D! WTF! Inilah akibatnya kalu xbuat latihan. Sejak cuti pertengahan tahun hingga akhir tahun, aku xpernah pun siap kerja2 akaun. Percaya tak? Kalau cikgu bagi 4 latihan, aku boleh siap dalam 2 sahaja. Sebab kekangan masa! Memang aku dah jemu dgn akaun.

Bila dpt D akaun, aku start buat apa yg aku paham. Tak faham aku tak buat dan terus tanya #ProfFaqih, Budak Bijak Akaun GSA. Kat tuition pon aku buat jugak latihan, tapi byk sgt cikgu tu bgi! So, xbuatlah. Kebanyakan latihan aku suka buat kat rumah ialah AddMath sbb mencabar minda.

Graduan GSA
Dengan berkat usaha aku slps dpt D akaun, Trial Exam Alhamdulillah aku dpt B ke B+. Dah lupa. Terkejut gaklah masa tu. Then #CikguAinu kata, "Awak ada potensi dpt A SPM nnt." Aku ingat ayat tu sampai harini. Lepas tu, #CikguAinu hadiahkan kpd sesiapa yg markah meningkat. Aku boleh hadiah sbb dari D ke B.


Korg ingat aku dpt B ni aku terus rajin ke? Kebanyakkan masa sblm exam, aku just tumpu kpd AddMath, Mathmode, Fz dan Kimia. Yg lain tu sentuh sikit2 je. Perangai aku yg dulu memang xkan dibuang. Jemu terhadap akaun.

Selepas habis last paper sblm Akaun, aku tak struggle mne study akaun. Mcm biasa, cikgu bg 4 aku jwb 2 sje.. heheheheh.... Nak buat cmne.

Semasa exam akaun, biasalah geng2 kelas aku, meniru, tye kwn dah biasa dah... Sampai ada bgi whole jwpn. Aku ada satu soalan aku mmg bengang sgtlah. Soalan sng tpi lupa. Nasib baik #WanKidin ade. Dia nmpk aku gelabah smcm, so dia bg jwpn dgn syarat aku bg jwpn kt dia. So ak pon bg jwpn kt dia, dia bg jwpn kt aku. CUAK gile bro! Dahlah first time menipu. Dan aku dan #WanKidin dahlah duduk depan sekali bersama #AbdulHadi.
After finish answering Paper 2 Prinsip Akaun with #CikguAinu

Semasa result keluar, kan aku ade cerita The Result tu, #Bonda bgtahu yg aku boleh result mlm sblm result keluar. Aku target dekat bahagian B tu BI mmg dah pasti. 1 B lagi tu ape. Aku anggarkan AddMath atau Akaun. Tup2 tengok Result BM dpt B! Prinsip Perakaunan, Alhamdulillah A+. Tak sangka boleh cam tu, sbb aku punya jawapan bukan balance dan aku pun letak rambang sahaja item2 tu!

Lupa, kalaulah Pengetua yg tak bg aku masuk kelas akaun tu ade, aku nk tunjuk result aku kat dia! Dahlah tak bagi sgt aku msk kelas akaun, dan tak bgi aku amik subjek AddMath.

Kesimpulannya, korg simpulkanlah sendiri erk....




2 comments:

Unknown said...

yg pasti klu kita x pnh putus asa insyallah hasilnya setimpal dgn apa yg tlh diusahakan. gd luck bro ;)

Gadis Kaca Mata said...

wei..asal ak x taw pon ko ngn kidin??? meniru?????OMG!!! hari itu dalam sejarah bro