Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Saturday, April 7, 2012

Jumaat di Kelantan

Salam semua!

Masjid Bandar Kuala Krai, Kuala Krai
Masjid Kerie
Hari ni hari Sabtu, kelmarin Jumaat. Tiap2 hari Jumaat, semua Warganegara Islam yg tercatat pada IC korg tu, wajin ke Masjid untuk Solat Jumaat. Kelmarin mcm biasa aku ke masjid dan topik khutbah berlainan tetapi pengisian sama. Masa aku duduk dengar khutbah *dengarlah sgt!* aku teringat zaman PLKN dulu-dulu. *Tak sampai sebulan dah kata dulu-dulu*


Yelah mcm mana tak ingatnye, betapa pelik lah jugak aku ada sebahagian drpd tu tak pernah aku buat di mana2 masjid termasuk KL dan Trg. Korg bace sendiri kat bawah ni apa yg pelik sangat!

  • Jumaat minggu pertama di PLKN. Ada 5 buah bas, 2 bas akan ke Masjid Keroh dan 3 bas akan ke Masjid Kerie (Kuala Krai). Kebiasaannya, Bas BTJ 1,2 dan Bas BTJ 4,5 akan bergilir2 ke masjid berlainan. BTJ 3 akan ke Masjid Kerie. Kebetulan aku naik Bas ke Masjid Keroh. Redha jelah sbb dekat. Kuala Krai kena pergi bandar, 30 minit perjlnan.
    Sumenye agak biasa sehingga ke Tahiyyat Akhir. Pergh lama gila! Drpd aku asyik buang masa merungut, aku baca berkali2 ayat Tahiyyat Akhir. 3 kali bacaan boleh beb!
    Aku bgtaulah kat kwn aku knp lama, aku pon bgtau kat diorg yg aku dah baca 3 kali Tahiyyat Akhir.
    Tak lama kemudian, semasa kuliah maghrib, #Fadhil menerangkan knp tok imam tu baca tahiyyat akhir lama, sebab tengah berdoa. Pastu sempat lagi dia kata, "Ada org tu kata sampai boleh baca Tahiyyat Akhir 3 kali." Apa lagi, aku terasa lah!
  • Semasa Khidmat Komuniti di Bukit Tiu, aku baru sedar yang kebanyakkan rakyat Kelantan tidak mendah atau mengaminkan doa pada doa antara dua khutbah dan doa penutup khutbah.
    Sejak drpd tu, ramailah jugak aku tgk yg tidak mengangkat doa.
    Lgpon ada tok bilal tidak membaca pun doa antara 2 khutbah dengan nyaring mengunakan speaker.
  • Ada kawan aku bg tau yg Khutbah ke-2 tu sangat pendek.
    Aku tak sedar lagi, bila datang Jumaat tu, eh yelah pendeknye.
    And sume full arab. Kat Trg pasti ada penutup dan translate ke BM.
  • Semasa aku solat Jumaat di Masjid Kerie, aku duduk di saf yg ke-2. Tibe2 aku ternampak papan tanda, "Laungan Azan: 10 minit selepas masuk waktu solat dan 15 minit selepas masuk waktu Subuh" Aku pelik, kenapa erk?
  • Masjid Mukim Keroh, Kuala Krai
    Masjid Keroh
  • Ini yg paling sedih, masa Jumaat terakhir di PLKN, #Fadhil ada jumpa imam di Masjid Keroh. #Fadhil tanya knp si Imam ni selalu jadi Imam di sini? Si Imam pun menjawab, "Sbenarnya ada 3 Imam Masjid Keroh ni. Sorg saya, seorg lagi dah meninggal dunia dan seorg lagi ada masjid pinjam tak hantar2" Betapa sadisnya mendengar cerita itu kerana di mana anak muda Kelantan? Jadilah pelapis si Imam ini.
Kesimpulannya, aku dah pelajari byk benda tentang solat Jumaat di negeri Cik Siti Wan Kembang ni. Jadi sama-sama kita ambil ilmu, ambil iktibar drpd kisah2 ini. Wallahualam....


No comments: