Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Sunday, December 11, 2011

The happy ending of Doremon

Salam guys!

Tadi kan aku post pasal sejarah awal kelahiran Doremon. Masa itu aku research byk benda. Tetiba jumpa ending Doremon.Terlanjur tu, baik aku post terus endingnya!


Before I tell u all pasal sinopsis, korg boleh tgk video komik ni. Sinopsis based on video nih!
Jangan risau, dialog mereka telah di translate kan dalam English. So harap2 korg paham. Kalau tak faham, sila rujuk sinopsis yang aku buat!


Sinopsis:
#Suneo dan #Giant telah melawat #Dekisugi yang merupakan Presiden ketika itu. Mereka menonton television tentang rancangan temubual dengan pakar robotik iaitu #DrNobi atau #Nobita. #Giant ingin menelefonnya, tetapi dihalang oleh #Dekisugi.

#Dekisugi tanya kepada #Suneo dan #Giant masih ingat tak lagi Doremon? #Giant mula naik angin kerana mendapati bahawa #Doremon telah pergi balik ke masa depan secara tiba-tiba. #Dekisugi memberitahu bahawa #Doremon mengalami Time Paradox. #Dekisugi pun menceritakan kisah hari dimana Doremon dianggap hilang,

#Nobita pulang ke rumah. #Nobita mendesak #Doremon untuk mengeluarkan barang ajaib. Tetapi #Doremon hanya terpaku duduk di situ. #Nobita puas cuba mengerakkan #Doremon. #Nobita menganggap #Doremon hanya mahu bergurau dengannya. Tak lama kemudian, #Nobita menolak #Doremon sehingga jatuh. Tiada gerak balas.

#Nobita terus menghubungi adik #Doremon, #Dorami melalui skrin. #Dorami terkejut bila mendapat berita itu. #Dorami memberitahu bahawa #Doremon telah kehabisan kuasa bateri. #Nobita lega mendengarnya.

Namun #Dorami memberitahu berita buruk kepada #Nobita. Setiap robot kucing mempunyai memory-support di telinga. Jadi, bila bateri #Doremon di gantikan, segala memori #Doremon bersama rakan-rakannya lain akan hilang kerana tiada telinga untuk memory back-up.

#Dorami juga memberitahu #Nobita bahawa dia akan ke sana tetapi dihalang oleh Time-Patrol. #Nobita mendesak untuk mengambil barang ajaib daripada poket #Doremon, tetapi #Dorami menyatakan bahawa tiada barang dalam poket #Doremon kerana #Doremon tidak berfungsi. #Nobita mencadangkan kepada #Dorami agar berjumpa pencipta robot kucing! Tetapi #Dorami menyatakan bahawa penciptanya adalah rahsia. Dia tak boleh bertemu.

#Dorami memberi 2 pilihan kepada #Nobita. Pilihan pertama ialah gantikan bateri baru #Doremon dengan membawa pulang ke masa depan. Tetapi risikonya ialah memori #Doremon akan hilang. Pilihan kedua ialah #Nobita terpaksa menunggu masa depan kerana banyak barang teknologi yang mungkin boleh memulihkan #Doremon.

#Nobita berhadapan dengan #Doremon. Dia memandang #Doremon. Dia tersenyum dan menceritakan kisah mereka. #Nobita menceritakan ketika pertama kali mereka bertemu. Pada saat itu adalah Tahun Baru. Ayat pertama #Doremon ialah "Hidup awak akan musnah". Dia memberitahu pelbagai kisah, pelbagai tempat, masa mereka tujui selama ini.

#Dekisugi akhiri cerita sejarah silam itu. Kemudian dia menceritakan kisah dia berama #Shizuka dan #Nobita semasa sekolah tinggi.

#Nobita telah mendapat tempat pertama dalam Peperiksaan Akhir dengan markah sebanyak 498 markah diikuti oleh #Dekisugi dengan markah sebanyak 475. #Shizuka meraikan kejayaan #Nobita bersama #Dekisugi.

#Dekisugi mengucapkan tahniah kepada #Nobita. Tetapi #Nobita ucap terima kasih dengan bersahaja. #Dekisugi menyatakan tiada orang boleh menandingi #Nobita. Tetapi #Nobita hanya pandang ke langit dan menyatakan markah bukan yang dia mahu tetapi ilmu. #Shizuka memberi nasihat kepada #Nobita agar tidak belajar terlampau supaya badan #Nobita sihat.

#Deksugi berkata #Nobita telah berubah, tetapi #Shizuka menolak kata-kata itu. #Shizuka menyatakan bahawa #Nobita amat tertekan apabila #Doremon meninggalkannya. #Shizuka faham akan situasi #Nobita sekarang. 

#Dekisugi menyatakan kenapa dia boleh berjaya. Dia berjaya kerana #Doremon. #Doremon telah menunjukkan gambaran masa hadapan. Sebab itulah dia berusaha bersungguh-sungguh.

--------

Kisah di rumah #Nobita

#Nobita menyuruh isterinya, #Shizuka masuk ke biliknya. #Shizuka membalas kata-kata suaminya dengan menyatakan dia tidak dibenarkan masuk ke dalam bilik itu. #Shizuka terus masuk ke dalam bilik itu.

#Shizuka mendapati ada sesuatu di dalam kelalang kaca yang sedang terbaring. Ianya adalah #Doremon! #Nobita menekan punat untuk menghidupkan #Doremon. Kata-kata pertama yang dikeluarkan oleh #Doremon ialah "Nobita, awak dah siap ke belum kerja sekolah awak?!"

TAMAT.

p/s: sedih x ending ni?

2 comments:

Unknown said...

lagumu yang rancak mengacau suasana yang sedeyhh
waaa ;( !! sedeyh2...sian doraemon...x sangka gitu akhirnyaa

Unknown said...

ala, apa susah! Kan boleh stop lagu tu, see the footer. ada laha simbol pause!