Stalker

First Published December 5,2011

© Kryptonite

© Wan Syahin


All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.


Instagram

Sunday, December 11, 2011

Islamic Special Porridge

Salam guys!

Sedap xkorg makan bubur? Kalau korg baca ni, pasti korg teringat Bubur Ayam McDonald kan? Best tu!
Tapi korg xtau ada lagi best daripda bubur ayam McDonald tu. Bubur ini based on Islam!

Ada sesetengah muslim masih belum mengetahui bubur special Islam ini. Kalau tak tau, mari terjah BUBUR ASYURA!

Sugha

Bubu yang dibuat dengan 10 jenis campuran pada 10 Muharam setiap tahun Hijrah atau lebih dikenali sebagai Hari Asyura. Bubur asyura juga dikenali sebagai Sugha. Kalau dekat Malaysia, byk jenis campuran bubur asyura sebab itulah setiap negeri mempunyai bubur asyura yang tersendiri.

Sejarahnya bermula ketika mana bahtera Nabi Nuh as berlabuh di bukit Juudi pada hari Asyuraa maka berkatalah baginda kepada umatnya :
"Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih, maka dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila' iaitu kacang ful dan satu genggam kacang Adas dan Ba'ruz dan tepung dan kacang Hinthoh sehingga menjadi tujuh jenis biji bijian yang dimasak"
Maka berkata Nabi Nuh as :
"Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang".

Dengan kisah itulah, masyarakat muslimin menjadikan makanan itu drpd biji bijian yang dinamakan BUBUR ASYURA.

Zaman dahulu di Malaysia, masyarakat muslimin sering mengadakan jamuan bubur Asyura. Masyarakat kampung berkumpul. Berkerjasama. Bergotong-royong. Tolong-menolong. Menyiapkan bubur Asyura ini. Tapi peredaran zaman telah berlaku, sugha sekarang ini tidak diminati oleh generasi sekarang. Orang-orang tua sudah tiada. Tiada lagi pengganti sugha. Tiada lagi sifat maysarakat yang murni.

Aku percaya, ada sebahagian kampung di Malaysia masih mengamalkan sugha. Family aku tergolong dalam golongan ini. Now, my story!

Kelmarin 10 Disember 2011 bersamaan 14 Muharam 1433H, my mom family buat sugha! Mula dapat tahu berita itu, muka aku macam biasa. Sebab tiap-tiap tahun buat sugha. Aku pun dulu tak tahu knp sugha dibuat! Tadi baru aku research, baru aku tahu kenapa masyarakat muslimin buat sugha! Family aku ni lain sikit sugha dia. Special!

Ada satu tahun tu, my tok saudara xnak buat sugha. Entah kenapa. Tapi, ramai yang heran knp xbuat. Sampaikan my aunt sebelah ayah pun tanya. Rakan sekerja pejabat Bonda, jiran-jiran aku, jiran-jiran my aunt sbelah ibu tanya. Ini bermakana bubur asyura keluarga aku ini special.

FYI, aku memang tak tahu nak buat mcm mana benda ini. Kelmarin aku tak tolong pun mereka sebab aku selsema. Kalau aku selsema , x ananya bubur asyura itu masuk kuman! So my uncle and tok saudara's husband yang tolong kacau-kacau kan sugha! Oh lupa nak bgitau, tahun ni lain sikit buat sugha kerana tahun ini buat kat rumah my grandma, dulu kat rumah tok saudara. Tahun ini juga, masak tak guna kayu but guna dapur tanah! Tapi rasa sugha itu tetap sama!

Belum siap lagi sugha, aku tertidur. Then Bonda kejutkan aku suruh beli polistren utk letak sugha byk lagi! Urgh! Dahlah datang dengan Bonda, terpaksa pulak beli polistren guna motor my uncle! My uncle baru beli motor baru, Ego. Bawak motor tu, awkward gile! Baru lagikan. Nak break motor tu pun terkejut! Sebab break terlampau tekan! Selepas selesai pergi beli polistren, kena beli ice pulak! Pergilah 7E dekat SS1. Sampai sana, amik ice letak kat kaunter. Then pi ambil air Pepsi Twist! OMG! Muslim kerja di 7E! Terkejut aku! Dia pun malu2, suke2, ketawa2, tgk aku. Dia pun scan barang2 aku. Dia mmg takut nk cakap dgn aku. Mugkin bosnya dibelakang!

Telur potong dan sambal pada sugha

Selesai saja bubur asyura, terus masukkan dalam bekas yg disediakan! Hidang atas lantai. Then masa utk letak penghiasnya! Time ini aku suka! Aku suka sangat makan penghias sugha, telur potong. Telur ini telur yang digaul menjadi kuning yg dimasak then gulung then potong! First letak sambal, then agar2 hijau dan merah. Lepas tu, telur potong, telur rebus potong, dan timun. Las sekali letak ubi goreng kisaran halus! Sedap giler! Selesai suma kerja!

Setakat ini, sesiapa yg cuba rasa Sugha Warisan Che Mat Che Senani memang kata best. Bagi yg kata tak best, dia tak pernah rasa sugha sebelum ini! Ini adalah resipi keturunan keluarga aku. Tak mau cite sejarah Sugha Warisan Che Mat Che Senani, nanti korg tertidur lak!

p/s: sorry xde gambar!

No comments: